Vilka ska utveckla förskolan och skolan om inte lärarna och skolledarna själva? Forskning om skolan bör i betydligt större utsträckning ske i skolan.
Lärare ska ges möjlighet att gå forskningsutbildning och
sedan forska inom ramen för sina anställningar. Målet är att göra skolan till
en verklig kunskapsorganisation med stark vetenskaplig bas. Forskning om skolan
i skolan förutsätter forskande och undervisande lärare. Det finns alldeles för
få idag.
Ansvaret för forskningsresurser till skolans område ligger främst på staten och regeringen. Inom hälso- och sjukvården satsar staten cirka 1,5 miljarder kronor på forskning och landstingen/regionerna lägger ungefär lika mycket. Självklart måste staten göra likadana satsningar på skolans område. Idag satsas bara en bråkdel. Även kommunerna måste ta sitt ansvar för skolans vetenskapliga bas.
Varför ska vi satsa
på skolnära forskning?
Det finns alldeles för lite forskning om hur elever lär sig.
Hur kan arbetsformerna i skolan används för att utveckla lärandet för olika
grupper av elever. Varför presterar flickor bättre än pojkar i alla ämnen utom
idrott? Om vi visste mer skulle elever ges större möjlighet att nå sin fula potential.
Ett minimikrav är att alla kommuner i Halland avsätter en
promille av skolbudgeten för forskning utöver de satsningar som redan görs till
lärarnas kompetensutveckling.
Kommunerna i Halland
bör stärka samarbetet med högskolor och universitet
När det gäller utbildningsvetenskaplig forskning finns ett
glapp mellan forskning och verksamheten i skolan. Det kan vara en orsak till
att många lärare upplever att den forskning som bedrivs inte handlar om deras
verklighet.
Kravet på en promille bör förverkligas genom samarbetsavtal
mellan högskola och kommun. Avtalet kan till exempel skrivas så att kommunen,
förutom disputerade lärare, kan få tillgång till kompetensutveckling för alla
lärare. Förskolan och skolan kan också få tillgång till forskning som är av
intresse för verksamheten.
En viktig förutsättning för en tätare samverkan är fler
disputerade lärare både i lärarutbildningen och i förskolan och skolan – lärare
som kombinerar forskning och
undervisning i sina anställningar.
Skapa karriär- och
utvecklingstjänster inom förskolan och skolan
Det behövs fler karriär- och utvecklingstjänster inom
förskolan och skolan. Dessa skulle ge större utrymme för specialist- och
utvecklingsuppdrag där lärare kan utveckla och sprida kunskap och erfarenhet.
Lärares möjligheter att göra karriär inom förskola och skola
är idag närmast obefintliga. Fler lärare och skolledare måste få möjlighet att
gå hela vägen till en doktorsexamen. Skolan måste göra det möjligt för
forskarutbildade lärare att ägna tid åt forskning inom ramen för sin
anställning. Det öppnar helt nya karriärvägar och lockar fler till läraryrket
vilket behövs idag.
Eva Borg (S)
Kommunalråd i Kungsbacka kommun
Halland(S)bloggen rekommenderar: Martin Moberg om att jobben är i centrum, Kristian Krassman om Första majtal och vårmotionen, Annika Högberg om en vårmotion som värmer som sol, Helena Ericsson om att vägen är framåt, Monica Green är nöjd med en tydlig budget, Ingvar Persson om innovationsrådet som nyhet i budgeten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar