Hjälp med läxorna ska inte vara förunnat bara några få barn,
utan alla ska erbjudas hjälpen. Om elever ska få hjälp med läxorna får inte
avgöras av om de har föräldrar med en tjock plånbok eller förmågan att hjälpa
dem. För hårt arbetande föräldrar räcker inte heller alltid tiden till att
varje dag hjälpa barnen med läxorna.
Socialdemokraterna anser att det är skolans sak att
organisera läxhjälpen på det sätt som skolan ser fungerar bäst. För de yngre
barnen anser vi att läxhjälpen i första hand borde bedrivas inom fritidshemmen,
då drygt åtta av tio elever på lågstadiet går på fritids under eftermiddagarna.
Vi ser också gärna att skolor samarbetar med ideella föreningar för att erbjuda
alla elever läxhjälp. Så sker på många skolor redan idag, men tanken borde
spridas vidare.
Att knyta läxhjälpen till avdrag för hushållsnära tjänster kommer
inte att nå de elever som bäst behöver stödet. I stället kommer detta
ytterligare att öka orättvisorna i Sverige.
Socialdemokraternas mål är att alla elever ska nå målen i
grundskolan. Vi vill att större resurser satsas på skolan så att fler barn får
hjälp att nå bättre resultat. Vi vill ge stöd till lärare och rektorer,
eftersom skickliga lärare är grunden för en bra skola. Vi vill också minska
klasstorleken i de lägre årskurserna rejält, eftersom skolforskningen visar att
detta är ett effektivt sätt att höja resultaten. Vi vill ha obligatorisk
förskoleklass och därmed förlänga skolplikten samt införa sommarskola för de
elever i årskurs sex till nio som inte når målen.
Varken skolledare eller lärare har fått yttra sig om förslaget
innan regeringen kom med det till riksdagen. Lärarna är mycket kritiska till
att resurser satsas på bara en del av eleverna. Det finns också många
utbildningspolitiska och pedagogiska frågor som är obesvarade. Vad ska läraren
svara, när en förälder frågar om han eller hon kan tänka sig att mot betalning
hjälpa just deras barn? Hur går der ihop att samma lärare ska betygsätta
eleven, som man undervisar privat?
Återigen visar regeringen att kärnan i dess politik är sänka skatterna i syfte att ändra den nordiska modellen för välfärdsstaten. Den generella och behovsinriktade välfärden ska ersättas av en välfärd där individens köpkraft avgör vilken kvalitet han eller hon får på välfärdstjänsterna. Skolresultat och bättre betyg ska kunna köpas, tycker de borgerliga riksdagsledamöterna!
Sverige ska konkurrera med kunskap och kompetens. Därför är
det viktigt att vi har en hög utbildningsnivå hos alla. Det är så vi kan
fortsätta stå starka som land. Det är så vi säkrar framtida tillväxt och
välfärd. Socialdemokraterna vill ha en skola som ser och hjälper varje barn att
nå sina mål, oavsett föräldrarnas ekonomiska förutsättningar. Det tjänar vi
alla på.
Adnan Dibrani, riksdagsledamot
Rekommenderad läsning: Göran
Johansson om utbildningsanställning och/eller jobbpakt...?, Olov
Abrahamsson om att fler är långvarigt bidragsberoende..., Ola
Möller om att misslyckanden bottnar ofta i bristande förståelse..., Peter
Jeppsson om nej till nedläggning av SWEDEC i Eksjö..., Martin
Moberg om att i grunden förstå den rådande samhällsutvecklingens
betydelse..., fler inlägg på NetRoots, den
socialdemokratiska programkommissionens blogg,
Politometern , läs även andra
bloggares åsikter om politik, sjukförsäkringen, fas 3, samhälle, kultur, personligt, Ronneby, Blekinge, Intressant?
Rekommenderad medialäsning: Arbetet 1, 2, 3, di.se, ETC, Fastighetsfolket, Handelsnytt, Södermanlands Nyheter, Norrländska socialdemokraten, Norrbottens Kuriren, SVT 1, 2, 3, Lärarnas Nyheter, Kollega, SR Ekot
Rekommenderad medialäsning: Arbetet 1, 2, 3, di.se, ETC, Fastighetsfolket, Handelsnytt, Södermanlands Nyheter, Norrländska socialdemokraten, Norrbottens Kuriren, SVT 1, 2, 3, Lärarnas Nyheter, Kollega, SR Ekot
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar