torsdag 8 november 2012

Anders Rosén: Bortåt 500 jobb bort i Halmstad

Idag har jag om min kommunrådskollega Aida Hadzialic varit ute på Pilkington efter chockbeskedet att de lägger ned sin verksamhet. Vi är drabbade av en varselvåg, inte bara i vår kommun, utan i hela Halland. Och nu kommer det här oerhört tuffa beskedet.

Jag har själv, en gång i tiden, arbetat på företaget och när jag idag besökte anläggningen så går ju så klart tankarna först och främst till de som nu blir utan arbete. Totalt sett kommer det drabba långt fler än de 230 anställda vid Pilkingtons anläggning, snarare pratar vi om runt 500 arbetstillfällen totalt med underleverantörer och annat som påverkas. Det är ett oerhört tufft slag för vår kommun, det är vår tredje största privata arbetsgivare vi talar om.
Man får inte heller glömma bort att det i grund och botten inte enbart handlar om 500 arbetstillfällen. Det är 500 människoöden och alla med sina olika förutsättningar. Människor som alla oss andra med villalån, barn med fritidsaktiviteter, räkningshögar och allt annat att tänka på. Men för många handlar det inte bara om att man förlorar 60 % av sin disponibla inkomst, för väldigt många är arbetet också en social plats med arbetsgemenskap, vänner, trygghet och allt annat vad ett arbete betyder.

Idag är vi alla chockade och försöker hantera beskedet. Men snart måste vi också praktiskt hantera situationen. Redan imorgon beger jag mig till ett första möte för att med arbetsförmedlingen och funktioner inom kommunen diskutera läget. Men det är imorgon, idag går mina tankar till alla de som har fått beskedet att de inom kort står utan arbete.

Anders Rosén, kommunråd Halmstad

Rekommenderad läsning: Roger Mörtvik om att slopa prestigen och möt den ökande arbetslösheten i tid..., Veronica Palm om en bostadspolitik för jobb och hållbar framtid..., Peter Högberg om välfärdens vinster din pension.., Martin Moberg om mycket mer av konsument och mycket mindre av medborgare...?, Arbeiderpartiet om att i Norge går kurvorna åt rätt håll bl a färre som är fattiga.

Rekommenderad medialäsning: DN 1, 2, SvD, SR1, SR2, SR3, HP, HN

Inga kommentarer: