fredag 12 april 2013

Lise-Lotte Bensköld Olsson: Höga klackar och...


TFT, betyder: Tid För Tankar och är värdefullt och efter några spännande dagar i regionpolitiken så var det välbehövligt! Får man skylla sig själv om man säger catwalk? Vad mer får man skylla sig själv om man säger? Tack och lov att vi inte debatterade mammografi!

Region Hallands årsredovisning 2012 och den väldigt relevanta kritik från revisionen gjorde mig allvarligt oroad och jag tog mig självklart en rejäl funderare på hur borde vi agerat från oppositionen?


Ansvarsfrågan drabbar oss alla oavsett majoritet eller opposition och mitt inlägg i fullmäktige var både riktat mot dem borgerliga majoriteten och oss själva! Kanske var jag otydlig, kanske trampade jag på en eller ett par ömma tår eller så träffade jag bara väldigt rätt.

Oavsett vilket då blev debatten om årsredovisningen nästan en budgetdebatt där jag påstods blåsa upp mig tills jag blev 1.95 och avkrävdes besked på vad vi bidragit med och påstods sitta på avbytarbänk och inte bidra!

Har väl aldrig hänt att jag inte deltagit utifrån de förutsättningar som ges men det uppstår svårigheter att delta fullt ut när en del beslut flyttas utanför det demokratiska rummet.

Visst funderar jag på vad som väntar på budgetfullmäktige i juni?  Inte för att jag tänker låta det hindra mig från att inta "catwalken" antagligen med mina höga klackar! Talarstolen är ett av mina redskap i mitt demokratiska uppdrag, det förtroendet har jag fått av väljarna och mina partikamrater, så lätt tystas jag inte!

Lise-Lotte Bensköld-Olsson, regionråd (s)

Rekommenderad läsning: Göran Johansson om vad vilja Miljöpartiet...?,Leine Johansson om att MP dränerar våra försäkringar..., Martin Moberg om att låta AF plocka bort de oseriösa privata s k jobbcoachföretagen räcker inte, Engström..., Monica Green om mer utbildning för framtiden..., Anna Vikströmom familjepolitik och föräldraförsäkring..., Peter Johansson om att statsministern heter fortfarande Reinfeldt..., fler inlägg på NetRoots, den socialdemokratiska programkommissionens blogg, Politometern, läs även andra bloggares åsikter om politik, sjukförsäkringen, fas 3, samhälle, kultur, personligt,Socialdemokraterna, Ronneby, Blekinge, Intressant?

Rekommenderad medialäsning: SR Ekot 1, SRE2, Östran, HD, DN, LT, Vlt,SvD, NSK 1, NSK2, LTZ, GD, GP, EK, GP, DN, KyT, SvD, GD, GP, SvD 1, SvD2, SvD3, SvD4, EK 1, EK2, DN 1, DN2

Inga kommentarer: